Pravilan hvat olovke tj. način na koje dete drži olovku umnogome utiče na kvalitet i lepotu rukopisa kao i brzinu pisanja . U vezi sa ovom temom pisaćemo o tome kako se razvija pravilan hvat oloke kod dece od samih početaka pa do predškolskog perioda.
Pravilno držanje olovke
Deca se susreću sa pisanjem i držanjem olovke još u ranom periodu. Kako njihovi prstići postaju spretniji počinju da hvataju različite predmete medju kojima su I olovke i bojice. Deca vrlo rano pokazuju interesovanje za ''pisanje'' i žvrljanje po papiru. Deci se svidja kada vide da pritiskom olovke na papir ostaje trag i to im donosi zadovoljstvo.
Način na koji deca drže olovku od ranog perioda se menja i sazreva sve do zrelog hvata koji se formira u periodu pred polazak u školu.
Od 1 do 2 godine
Cilindričan hvat– deca olovku uzimaju celom šakom i okruže je prstima. Za pomeranje olovke su zaduženi mišići ramena i ruke, i njihovim pokretima dete ostavlja trag na papiru. Tragovi olovke su neprecizni, obično horinzontalne ili vertikalne linije. Pritisak olovke je znatan, sa slabom mogućnošću regulacije pokreta u ovom periodu.
Od 2 do 3 godine
Digitalni hvat – Ovaj hvat je donekle napredniji. Deca prave prve pokušaje da isprave prstiće pri hvatanju olovke. Palac, kažiprst i srednji prst, a neretko i svim prstići, drže olovku sa unutranje strane šake, prema dlanu. Ruku i dalje pomeraju kao celinu ne odvajajući je od šake. Ovo je još uvek nezreo hvat ali pruhvatljiv i očekivan u ovom uzrastu.
Od 3,5 do 4- 4,5 godine
Modifikovani hvat - deca u ovom periodu hvataju olovku sa četiri prsta. To je tzv. modifikovani tripod hvat, kada deca sa 4 prsta kontrolišu držanje olovke. Prilikom pisanja se pomera cela šaka i pisanje postaje kontrolisano u odredjenoj meri. Priltisak olovke na papir je slabiji i deca su veštija te mogu nacrtati i krug, krive linije, kvadrat....
Od 5 god do 6,5 godine
Tripod hvat – Dete počinje da drži olovku sa tri prsta, palcem, kažiprstom i srednjim prstom. Olovku drže jagodicama prstiju. Palac i kažiprst be trebali da formiraju luk. Domali i mali prst su savijeni ka dlanu. Na ovaj način je stabilizovan ručni zglob koji pri pisanju traba da je oslonjen na podlogu. Pokreti olovke su konrolisani prstima i šakom i ovakav hvat dozvoljava punu pokretljivost i izvodjenje svih pokreta neophodnih za pisanje.
Pravilno držanje olovke umnogome utiče na lepotu i brzinu pisanja. Dete koje može da izvede sve pokrete olovkom koji se od njega očekuju kada krene u školu biće uspešnije i imaće veću motivaciju za napredovanjem. Deca koja ne drže pravilno olovku imaće poteškoće da izvedu sve fine pokrete prstima a samim tim i da ispisuju linije koje su neophodne za pravilno pisanje slova. Nepravilan hvat će uticati i na brzinu pisanja i na sam rukopis koji postaje nečitjiv. Smanjena brzina pisanja usled neprvilnog držanja olovke utiče na pisanje sastava, domaćih zadataka, pisanje diktata...
Ovo može uticati na samopoudanje deteta, na njegov odnos prema školi i učenju. Zato je bitno da se u predškolskom periodu kao i početkom prvog razreda deca motivišu da steknu pravilne navike i postignu maksimalne rezultate.
Pročitajte na koji način možete pomoći dtetu da savlada pravino držanje olovke- http://www.prvereci.rs/vesti/clanak/spajalica-za-papir-mali-trik-za-pravilno-drzanje-olovke
Proverite da li vaše dete pravilno drži olovku i ako mislite da ima potrebe za dodatnim vežbanjem obratite se stručnjaku koji će vam dati smernice na koji način da poboljšate ovu veštinu.
Tekst priredila : Marija Ranisav