Poremećaj čitanja, pisanja i računanja

DISLEKSIJA


Poremećaj u učenju čitanja i pored postojanja normalne inteligencije, vida, sluha i sistematske obuke, adekvatne motivacije i ostalih povoljnih edukativni, psiholoških i socijalnih uslova. Disleksija predstavlja značajno neslaganje između stvarnog i očekivanog nivoa čitanja u odnosu na mentalni uzrast. (Golubović 1998.).


Karakteristike disleksije su:

 

  • Čitanje, pravopis i pisanje su ispod očekivanog za uzrast.
  • Česte greške u čitanju i pravopisu, izokrenuta slova (pogotovo u latiničnom pismu b-d, m-n).
  • Loša orijentacija na papiru, gore-dole, levo-desno.
  • Zamena slova koja su fonetski slična ( d-t, k-g, v-f).
  • Zastoj pred početak reči.
  • Preskakanje kraćih reči (veznika i predloga).
  • Skraćivanje reči ili dodavanje glasova na kraju reči.
  • Nerazumevanje pročitanog.
  • Teškoće sekvencioniranja- nastavljanje započetog niza objekata, slova ili brojeva, pamćenje dana u nedelji, poznavanje svog mesta u učionici…
  • Loša kratkoročna memorija.

 

DISGRAFIJA


Poremećaj u učenju pisanja ili sticanja sposobnosti pisanja i pored postojanja normalne inteligencije, vida, sluha edukacije i socijalnih uslova. ( Golubović 1998).
Poremećen rukopis je onaj koji se ne odvija u okviru jasno uobličenih grafomotornih celina gde su grafeme deformisane i nečitke.
Učestalost disgrafije je 6,3 % i to četiri puta više u korist dečaka.


Tipovi disgrafije:

 

  • Vizuelne (poremećaj vizuelne percepcije, diskriminacije, prostorne orjentacije)
  • Auditivne ( nerazvijen fonemski sluh)
  • Jezičke ( u osnovi je patološki jezički razvoj)
  • Grafomotorne ( nerazvijeni i nekoordinisani pokreti ruke)

 

Simtomi disgrafije:

 

  • Disgrafičan rukopis je u celini neuredan, loše postavljen u prostoru.
  • Redovi su ulomljeni, talasasti i silaze koso.
  • Loše oblikovana slova, retuširanje slova, slova naležu jedna na drugo, sudaraju se.
  • Nedovoljno diferenciranje zone slova, razmaka između slova i reči.
  • Zamenjivanje grafički sličnih slova : a-o, b-d; ili fonetski d-t,g-k…
  • Premeštanje, umetanje, izostavljanje slova i/ili slogova.
  • Izvrtanje redosleda slogova u reči…

 

DISKALKULIJA


Usporeno i otežano usvajanje matematičkih znanja, što znači da su sposobnosti računanja znatno ispod očekivanog za uzrast.
Deficit je uglavnom u oblasti računskih radnji sabiranja, oduzimanja, deljenja i množenja a manje u oblasti apstraktnih matematičkih sposobnosti koje se primenjuju u algebri.


Simptomi su sledeći:

 

  • Nemogućnost razumevanja koncepta osnovnih računskih operacija.
  • Nerazumevanje matematičkih izraza i znakova.
  • Teškoće u svrstavanju brojeva, postavljanju decimala.
  • Znatno kasnije počinju da se koriste brojem.
  • Teškoće razdvajanja celine u delove, građenje novih celina.
  • Klasifikacija se usvaja sporije kao i shvatanje inkluzije klasa.
  • Zamena mesta brojevima 15-51.
  • Oštećena radna memorija.