DISLEKSIJA
Poremećaj u učenju čitanja i pored postojanja normalne inteligencije, vida, sluha i sistematske obuke, adekvatne motivacije i ostalih povoljnih edukativni, psiholoških i socijalnih uslova. Disleksija predstavlja značajno neslaganje između stvarnog i očekivanog nivoa čitanja u odnosu na mentalni uzrast. (Golubović 1998.).
Karakteristike disleksije su:
-
Čitanje, pravopis i pisanje su ispod očekivanog za uzrast.
-
Česte greške u čitanju i pravopisu, izokrenuta slova (pogotovo u latiničnom pismu b-d, m-n).
-
Loša orijentacija na papiru, gore-dole, levo-desno.
-
Zamena slova koja su fonetski slična ( d-t, k-g, v-f).
-
Zastoj pred početak reči.
-
Preskakanje kraćih reči (veznika i predloga).
-
Skraćivanje reči ili dodavanje glasova na kraju reči.
-
Nerazumevanje pročitanog.
-
Teškoće sekvencioniranja- nastavljanje započetog niza objekata, slova ili brojeva, pamćenje dana u nedelji, poznavanje svog mesta u učionici…
-
Loša kratkoročna memorija.
DISGRAFIJA
Poremećaj u učenju pisanja ili sticanja sposobnosti pisanja i pored postojanja normalne inteligencije, vida, sluha edukacije i socijalnih uslova. ( Golubović 1998).
Poremećen rukopis je onaj koji se ne odvija u okviru jasno uobličenih grafomotornih celina gde su grafeme deformisane i nečitke.
Učestalost disgrafije je 6,3 % i to četiri puta više u korist dečaka.
Tipovi disgrafije:
-
Vizuelne (poremećaj vizuelne percepcije, diskriminacije, prostorne orjentacije)
-
Auditivne ( nerazvijen fonemski sluh)
-
Jezičke ( u osnovi je patološki jezički razvoj)
-
Grafomotorne ( nerazvijeni i nekoordinisani pokreti ruke)
Simtomi disgrafije:
-
Disgrafičan rukopis je u celini neuredan, loše postavljen u prostoru.
-
Redovi su ulomljeni, talasasti i silaze koso.
-
Loše oblikovana slova, retuširanje slova, slova naležu jedna na drugo, sudaraju se.
-
Nedovoljno diferenciranje zone slova, razmaka između slova i reči.
-
Zamenjivanje grafički sličnih slova : a-o, b-d; ili fonetski d-t,g-k…
-
Premeštanje, umetanje, izostavljanje slova i/ili slogova.
-
Izvrtanje redosleda slogova u reči…
DISKALKULIJA
Usporeno i otežano usvajanje matematičkih znanja, što znači da su sposobnosti računanja znatno ispod očekivanog za uzrast.
Deficit je uglavnom u oblasti računskih radnji sabiranja, oduzimanja, deljenja i množenja a manje u oblasti apstraktnih matematičkih sposobnosti koje se primenjuju u algebri.
Simptomi su sledeći:
-
Nemogućnost razumevanja koncepta osnovnih računskih operacija.
-
Nerazumevanje matematičkih izraza i znakova.
-
Teškoće u svrstavanju brojeva, postavljanju decimala.
-
Znatno kasnije počinju da se koriste brojem.
-
Teškoće razdvajanja celine u delove, građenje novih celina.
-
Klasifikacija se usvaja sporije kao i shvatanje inkluzije klasa.
-
Zamena mesta brojevima 15-51.
-
Oštećena radna memorija.