Afazija predstavlja gubitak ili oštećenje već stečenih jezičkih sposobnosti. Posledica je oštećenja kortikalnih i subkortikalnih struktura mozga, koje su zadužene za ostvarivanje jezičkih i kognitivnih funkcija.
• Cerebrovaskularna oboljenja
• Traumatske povrede mozga
• Degenerativne bolesti CNS-a
• Intoksikacije
• Tumori
• Metabolički poremećaji
Afazija predstavlja multimodalni poremećaj kojim mogu biti obuhvaćeni jedan ili više modaliteta jezičkih funkcija:
• Ekspresivni govor
• Razumevanja
• Čitanje
• Pisanje
Simptomi afazije se mogu razlikovati u zavisnosti od uzroka kao i mesta i veličine moždane lezije.
• Anomija (oštećenje imenovanja predmeta, radnji, osoba u okolini)
• Poremećaj auditivnog razumevanja (mogi biti lakši poremećaji, kada pacijent ne može da razume složenije verbalne naloge, do težih oblika, kada ne može da razume i izvršava ni najjednostavnije naloge)
• Poremećaj spontanog govora ( odsusutvo ili narušena inicijativa spontanog govora)
• Perseveracije (nevoljno ponavljanje reči ili rečenica)
• Aleksija
• Agrafija
• Akalkulija
• Verbalni stereotipi
• Cirkumlokucija (zaobilazni govor)
• Parafazija (upotreba neodgovarajućih reči u govoru)
• Agramatizam (gramatički nekorektna formulacija i produkcija rečenica u pisanom i usmenom govoru)
• Žargon (produkcija iskaza bez značenja)
• Anozognozija (odsustvo uvida u sopstveni deficit).
Kod osoba sa afazijom su pored jezika oštećene i druge kognitivne funkcije, kao što su:
- pamćenje i mišljenje
- pažnja i koncentracija
- doživljaj sredine
Postoje različiti testovi koji se odnose na govor, imenovanje, razumevanje, čitanje i pisanje kako bi se utvrdila vrsta afazije i koji je jezički modalitet neophodno tretirati.
Pomoću neuroloških analiza,testova i pregleda kao što su CT ili MR, može se otkriti lokacija ozlede mozga i struktura koja je oštećena. U odnosu na te podatke možemo imati određena očekivanja u vezi modaliteta jezičkih i kognitivnih funkcijakoji su zahvaćeni i uspešnosti i ishoda tretmana.
U zavisnosti od vrste afazija, potrebno je raditi logopedske vežbe, kako bi se govorne i jezičke poteškoće rehabilitovale.
Ovo su neke vežbe koje se rade na logopedskom tretmanu:
• Razumevanje govora - orijentacija u vremenu i prostoru, razumijevanje uputstava.
• Pacijent sluša - izgovor osobe koja čita određene reči, rečenice ili tekst i nakon toga treba odgovarati na pitanja u vezi pročitanog. Pacijentu sa oštećenom produkcijom govora se mogu dati slike kao pomoć i da pokazivanjem na istu daju tačan odgovor;
• Izgovor - vežbe oralne motorike, ponavljanje glasova, kraćih i dužih reči, dopunjavanje rečenica, slaganje složenijih rečenica;
• Ponavljanje - brojanje, nabrajanje dana u nedelji, meseca u godini, ponavljanje reči i rečenica, tekstove pesama;
• Pisanje - praćenje grafomotornog niza, prepisivanje reči i rečenica, pravilno slaganje i dovršavanje rečenica, davanje pisanih odgovora na pročitani tekst;
• Čitanje - čitanje jednostavnog i složenog teksta;
• Imenovanje predmeta ili oblika na slici, povezivanje odgovarajuće slike s pročitanim teksom
• Računske operacije - sabiranje i oduzimanje, brojanje, dopunjavanje niza brojeva, slušanje brojeva, ostale računske operacije;
• Pamćenje - ponavljanje niza brojeva, slaganje slika i pojmova prema sledu događaja, pronalaženje istih slika ili predmeta, raspoznavanje istih oblika, crtanje slika po sećanju.
Dečija afazija predstavlja oštećenje ili gubitak već stečenih jezičkih sposobnosti.Nastaje usled oštećenja mozga u detinjstvu (od druge do 10 godine). Kao glavni uzroci dečijih afazija navode se traumatske povrede glave, tumori, infekcije mozga, epilepsije i cerebrovaskularna oboljenja.
Kongenitalna afazija je poremećaj jezika, koji je nastao kao posledica lezija u prenatalnom, perinatalnom i postnatalnom periodu. Uglavnom se javlja kao motorički tip afazije u kojoj je oštećena sposobnost produkcije govora, dok je razumevanje relativno očuvano. Pored poremecaja govora, mogu biti prisutni usporeni psihomotorni i emocionalni razvoj.
Stečena dečija afazija podrazumeva gubitak već stečenih govorno - jezičkih sposobnosti. Ovaj tip afazije nastaje nakon perioda urednog govorno-jezičkog razvoja. Stečena afazija može biti:
• Nefluentna afazija – karakterišu je snizen ekspresivni govor, agramatizam, anomija, nepravilna artikulacija, nefluentan govor, česte pauze u spontanom govoru.
• Fluentna afazija – retko se javlja kod dece. Karakterišu je poremećaji razumevanja govora, verbalne parafrazije (upotrebe neodgovarajucih reci), neologizmi u spontanom govoru.
• Landau – Klefnerov sindrom je specifičan oblik stečene afazije udružene sa epilepsijom. Obično se javlja između 3. i 7. godine života. Ogleda se poremecenom formulacijom i produkcijjom govora ili kao mutizam. Dete može izgubiti sposobnost da razlikuje poznate zvuke, poznati govor, ali da razume ono što je napisao (kod starije dece) ili gestove. Prvi znaci prelaze u potpun gubitak govora nakon nekoliko nedelja ili čak meseci. U slučaju ranog otkrivanja patologije i blagovremene pomoći i terapije, moguće je vratiti izgubljeni govor.
Obajsnili smo Vam u ovom tekstu: Sta je afazija ? Šta sve prati stanje afazije? Ukoliko Vam je potrebna stručna pomoć, posebno u vezi problema afazija, naš logoped iz logopedskog centra Prve reči, stoji Vam uvek na raspolaganju, pozovite nas na kontakt tel. +381 63 430037.