GEOPLOČA - Novi didaktički materijal koji primenjujemo u radu sa decom u našem edukativnom centru. Pročitajte kako se koristi i šta sve stimulišemo koristeći ovu igračku.
Geoploča je drvena ili plastična tabla sa čepićima koji su raspoređeni u mrežu. Čepići su predviđeni za nanošenje i rastezanje gumica. Može biti različitih oblika – kockasta, pravougaona i okrugla.
U edukativnom centru Prve reči koristimo geoploču pravougaonog oblika veličine 28 x 19 cm na kojoj je raspređeno 54 čepića. U kompletu sa geopločom koristmo gumice u četiri osnovne boje – crvene, plave, zelene i žute. Postoje odštampani zadaci kao predlozi oblika koje dete treba da prekopira na geoploču koristeći gumice.
Takođe postoji iscrtani šablon table nakome mi možemo zadati detetu različite zadatke u skladu sa potrebama onoga što dete uči, uzrastom i mogućnostima.
Geo ploča je idealna didaktička igračka koja pospešuje razvoj motorike, koordinacije, mišljenja, govora, pažnje i kreativnosti.
Više o povezanosti fine motorike i razvoja govora pročitajte na
http://www.prvereci.rs/vesti/clanak/povezanost-fine-motorike-i-razvoja-govora
Pincet hvat je označava hvat između palca i kažiprsta. Dohvatajući sitne gumice dete koristi ova dva prstića i vežba pincet hvat. Takoće menja stisak dok hvata i razvlači gumice na različitu udaljenost od zadate tačke na geoploči. Kod većine dece sa tekoćama u razvoju pincet hvat nije dovoljno razvijen. Dobro razvijen pincet hvat je jedan od glavnih preduslova za kasnije pravilno držanje olovke.
Vizuomotorna koordinacija ili koordinacija oko-ruka definiše se kao sposobnost oka da usmerava i prati pokrete ruke.
• Koristimo oči da usmerimo pažnju na stimulus i da shvatimo gde se naše telo nalazi u prostoru.
• Koristimo ruke da sprovedemo određeni zadatak u delo na osnovu informacija koje dobijamo putem naših očiju.
Pojavljuje se u periodu od 2-3 meseca starosti, kada dete podiže ruke kako bi ih promatralo i igralo se s njima.Ova sposobnost se razvija tokom ranog perioda kako dete počinje da hvata i manipuliše predmetima koji ga okružuju. Kao i ostale nabrojane veštine veoma je bitna za celokupan razvoj deteta i način na koji će ono funkcionisati u manipulativnom prostoru. Bez dobre vizuomotorne koordinacije dete neće biti u mogućnosti da koristi razne predmete neophodne za svakodnevnu upotrebu i samoposluživanje, neće biti sposobno sa drži olovku i piše a neposredno će uticati i na postignut uspeh u školi. Za većinu svakodnevnih aktivnosti je potrebna vizuomotorna koordinacija u određenoj meri, tako da je vrlo važno da ona bude razvijena na pravilan način.
Vizuelna percepcija je veoma važna u svakodnevnom životu, prilikom izvođenja različitih aktivnosti jer predstavlja način na koji naš mozak interpretira i analizira ono što vidimo. Dobro razvijena vizuelna percepcija nam omogućava da stimuluse dobijene putem čula vida uobličimo, razumemo, razlikujemo, zapamtimo, poredimo…
Neophodna je u svakodnevnim aktivnostima poput oblačenja, hranjenja, slaganja slagalica, igranja različitih igara npr. dobacivanje loptom, uočavanja sličnosti i razlika koje su u direktnoj vezi sa čitanjem i pisanjem. Bez dobre vizuelne percepcije dete neće moći da uoči koliko je nešto daleko, visoko, duboko što će uticati na njegove pokrete i motoriku, kretanje u prostoru kao i razumevanje prostornih koncepata ‘’u’’,’’na’’,’’pored’’,’’ispred’’, neče uočavati fine razlike slova koja su slična po obliku, imaće poteškoća da se izrazi kroz crtež…
Ova igračka je veoma dobra za stimulisanje vizuelnog pamćenja , vizuelne diskriminacije, razlikovanje delova od celine jer dete mora da zapamti oblik koji slaže, boju gumice, redosled kojim se nešto slaže i da poredi oblik koji je napravio sa zadatim oblikom tokom celog procesa slaganja.
Sposobnost da doživimo sebe u odnosu na prostor koji nas okružuje. Dete razvijajući ovu sposobnost postaje svesno svog položaja u odnosu na druge ljude ili predmete u prostoru. Ovo je veoma bitna za razumevanje i razlikovanje termina gore – dole, levo – desno, unutar ili izvan linije, orijentisanje na papiru i razlikovanje leve i desne strane pri pisanju, crtanju…
Koristeći geoploču dete uči koja je leva a koja desna strana, grupiše gumice gore ili dole na geoploči, broji i orijentiše se u kom je redu koja linija pa tako razlikujemo prvi i poslednji red, šta je u sredini...
Kako su navedene veštine neophodne za pravilan psihomotorni razvoj deteta, samim tim korišćenje geoploče utiče na razvoj govora.
Imenujući i rešavajući zadatke na geoploči upoznajemo boje, učimo termine gore, dole, iznad, ispod, unutra, spolja, u, na, prvi, drugi, srednji, poslednji,veliki, mali, veći, manji, crveni, plavi …Korišćenjem i baratanjem ovim pojmovima deca počinju da ih razumeju i upotrebljavaju u govoru i svakodnevim aktivnostima.
Geoploča je izvrsno didaktičko sredstvo jer koriseći je dete razvija razumevanje, bogati svoj rečnik, razvija mišljenje, pažnju i koncentraciju. Geoploča ih podstiče na istraživanje, kreativnost, istrajnost i na taj način deca postaju aktivni učesnici u procesu učenja.
Geoploča je proizvod kompanije Linit design d.o.o. Igračka je kupljena , post nije sponzorisan.
Tekst priredila :
Marija Ranisav