Roditelji nas često pitaju da li je dobro prekidati logopedski tretman i praviti pauzu tokom leta. Koliko je preporučljivo da ta pauza traje? Da li će prestanak tretmana u kraćem periodu uticati na razvoj govora kod njihove dece?
Logoped neće uvek dati isti odgovor. On će zavisiti od uzrasta deteta, potencijala koje dete ima, govorno jezičkog poremećaja koji se rehabilituje, dinamike viđanja u toku nedelje, i drugo. Ali ono što svakako możemo savetovati kada je u pitanju letnja pauza jeste da je iskoristite na najbolji mogući način.
Iskoristite slobodno vreme da provedete sa svojom decom u prirodi, uz vodu ili na planini. Gde god da ste planirali da boravite tokom odmora, okruženje koristite kao vezbe za govor kod dece.
Priroda nam pruża bezbroj podsticaja koja su neophodna čulima i dečijem senzornom sistemu kako bi upoznali, osetili i zapamtili određeni pojam i naučili što više o njemu. Dete saznaje o svetu oko sebe sakupljajući podatke i doživljavajući ih svojim čulima.
Ako neki predmet dodirne, omiriše, poliże, zagrize, čuje, dete će pre stvoriti pojam o njemu i naučiti da isti imenuje.
Samim tim utičemo na detetovo razumevanje i bogaćenje rečnika. Neretko se dešava da su deca preosetljiva na neku vrstu materijala, ukuse, mirise, zvukove. U prirodi ima bezbroj zvukova, mirisa i ostalih stimulusa koji imaju različite intezitete, te ih možemo koristiti za postepeno prilagođavanje i uvođenje novih čulnih podsticaja.
More, pesak, sunce, baš svaki dodir s prirodom je neponovljiva prilika za učenje i igranje sa decom.
Możete IMENOVATI sve što ih okružuje u tom trenutku. Pesak, kamenčići, voda, kantica, lopatica, plićak, kapa, krema, sunce, peškir, dajte ime svemu što vas okružuje.
Za bogaćenje rečnika możete uvesti i prideve. Predlog podsticajnog pitanja bi bio: Kakav je pesak, more, vreme?
• Sunce je vruće i napolju je vruće, leżaljka je mokra, i peškir je mokar, kantica je prazna, more je slano, i mi smo slani kad izađemo iz vode. Igramo se u plitkoj vodi a plivamo u dubokoj vodi.
Możete detetu ukazivati na suprotnosti i upoređivati:
• Hladno -vruće; bluzu-daleko; mokar-suv; puno-prazno; malo-mnogo;
Plitko-duboko; obuven-bos, i slično.
Vežbe za govor kod dece najlakše je uvoditi kroz nove pojmove kada ih dete neposredno doživi. Nijedan crtani materijal, ili prikazan preko slike, tableta, kompjutera ili telefona ne može toliko verno da prenese informaciju kao kada dete svojim čulima oseti i doživi.
Dete saznaje i pamti kroz doživljaj i imenuje dešavanja oko sebe.
Uvežbavanje prostorne i vremenske orijentacije
Vežbe prostorne i vremenske orijentacije mogu biti veoma lake I vrlo zanimljive.
Brojite dane do polaska na put, precrtavajte dane na kalendaru. Imenujte noć, dan, jutro, veče i slično.
Pitajte dete šta će raditi večeras (putovaćemo) ili šta je radilo juče pre nego što ste doputovali. Na ovaj način uvežbavamo i prošlo i buduće vreme, vremenski sled i razumevanje vremenskih odrednica.
Razgovarajte o trajanju puta, trajanju dana, noći, dnevnog spavanja, šetnje, vremena provedenog na plaži. Postavljajte pitanja koja sadrže pojmove : kratko, duże, sporije, brzo.
Sve je ovo idealna prilika da se uvežbava doživljaj trajanja vremena, istovremenosti, naizmeničnosti.
Pričajte o letu kao godišnjem dobu, zatim o dobu dana i ako je starije dete o tome koliko je sati.
Predlozi U i Na su prvi koji se savladavaju i koriste u dečijem saznajnom i jezičkom razvoju. Često je potrebno dodatno ih uvežbavati kod dece koja imaju kašnjenje u govorno-jezičkom razvoju.
Dok ste na plaži vežbajte sa njima:
- Ubaci kamenčić U vodu
- Stavi pesak U kanticu
- Uđi U vodu
- Stavi peškir NA leżaljku
- Stavi šešir NA glavu
Na isti način uvežbavajte i druge predloge priloge:
- IZNAD: lezite na leđa i nabrajajte šta se sve nalazi iznad vas.
- ISPOD : otplivajte malo dublje i razgovarajte sa detetom o tome ßta se sve balazi ispod vaših nogu.
- IZMEĐU : nabrajajte šta ima između vas i plićaka, ređajte kamenčiće po bojama tako da je beli (mali, rupičasti, najveći, trouglasti) kamen u sredini, između druga dva.
Brojite kamenčiće, račiće, morske zvezde, grančice, jer se ovako dete upoznaje sa brojem i količinom. Shvata da određeni broj označava i količinu nečega što brojimo.
Możete porediti po količini, gde ih ima više a gde manje. Ko je više skupio belih kamenčića? Kome treba više koraka do vode?
Starija deca mogu iskoristiti pesak i pisati po njemu prstima ili grančicom, i na taj način učiti izgled cifara.
Ispišite im vi brojeve u pesku dok je njihov zadatak da skupe određeni broj kamenčića i postave ispred napisanog broja. Tako će povezati broj i količinu.
Grafomotoriku je takođe veoma bitno podsticati u predškolskom periodu kako bi pripremili ruku za fine pokrete pisanja i držanja olovke.
Pišite slova i brojeve u pesku koristeći prstiće.
Pravljenje slova od različitih materijala, ispisivanje u pesku, rukom, nogom, na telu druge osobe pomoću kreme za sunce će na zanimljiv način pomoći deci da se upozna sa njima.
Poznato je da razvoj fine motorike utiče i na razvoj govora kod dece. Zato je plaża pun pogodak i prirodni poligon za razvoj fine motorike.
Skupljanje kamenčica, školjki, kopanje prstićima, lopaticom, traženje i ubiranje školjki, sve u to aktivnosti koje stimulišu njen razvoj. Neka dete sakuplja sitne kamenčiće u flašu, razvrstava kamenje po veličini ili nekom drugom kriterijumu (boji, obliku).
Pravite razne oblike u pesku i oivičite ih kamenjem. Tako ćete vežbati i imenovanje oblika, pažnju istrajnost i vizuomotornu koordinaciju.
Możete i dozvoliti detetu da vas “zatrpa” u pesku. To je odlična senzorna igra koja stimuliše sva čula, ali pre svega čulo dodira.
Pustite mašti na volju i uživajte u slobodnom vremenu.
Pre odlaska na odmor i pravljenja pause tokom leta, posavetujte se sa logopedom, kako da pauza u tretmanu bude maksimalno iskorišćena u vežbanju govora kod dece, kroz igru. Tako vaše dete neće ni primetiti, već će vrlo rado da prihvati učenje kroz igru.
Naš logopedski centar “Prve reči”, daće uvek koristan savet i preporučiti vežbe koje će stimulisati govor kod vašeg deteta. Pozovite nas i dođite da vam pokažemo kako mi radimo, naš telefon je +381 63 430037.