U ovom tekstu ćemo pokušati da približimo način na koji se sprovodi logopedsko testiranje i kako se vrši procena govorno-jezičkog razvoja u našem logopedskom centru.
Mnoga deca i porodice se prvi put susretnu sa logopedom pred polazak u školu kada se vrši testiranje deteta, kao jedno od obaveznih pregleda.
U Centru za edukaciju Prve reči vršimo procenu govorno-jezičkih sposobnosti dece predškolskog i ranog školskog uzrasta. Pokušaćemo da vam približimo na koji način se vrši samo testiranje i koje su to veštine i sposobnostii koje dete treba da ima razvijeno do polaska u školu.
U našim prostorijama koje su prilagodjene deci i njihovim potrebama kao i samom procesu testiranja, vršimo procenu govorno-jezičkog razvoja dece. Nastojimo da obezbedimo prijatnu atmosferu za dete i roditelje kako bi sam tok testiranja bio ugodan ali i dao pouzdane rezultate. Dok uzimamo anamnestičke podatke od roditelja deci je dozvoljeno da se upoznaju sa prostorom i igračkama. Posmatranjem deteta dobijamo važne informacije o njegovom socio-emocionalnom razvoju i njegovom odnosu prema igračkama, ljudima i okolini.
Veoma je bitno uraditi kompletnu procenu detetovih govorno-jezičkih, perceptivnih, emocionalnih, socijalnih i intelektualnih sposobnosti kako bi proverili spremnost i zrelost deteta za pohađanje škole i daljeg razvoja koji se oslanja na sposobnosti i veštine razvijene u ranom periodu.
Govorno-jezički razvoj
Pravilno izgovara sve glasove srpskog jezika, ima bogat rečnik , rečenice su duge i gramatične, zna da objasni upotrebnu vrednost predmeta i da definiše pojmove, opisuje sličnosti i razlike bića i predmeta…
Grafomotorika
Dete na ovom uzrastu treba da pravilno drži olovku, zna da nacrta krug, kvadrat, trougao i romb. Zna da crta kuću, ljudsku figure, drvo, jednostavnije predmete...
Predčitačke i predpisačke veštine
Analiza glasova ( zna da razdvoji glasove u reči npr. u reči sir glasovi su S-I-R )
Sinteza glasova ( zna da prepozna reč kada je izgovorimo glas po glas M-I-Š dete prepoznaje reč miš )
Imenuju prvi i poslednji glas u reči, prepoznaju da li se određeni glas nalazi u reči.
Pokazuju interesovanje za slova, mogu da napišu kraće reči ili da ih prepišu , pišu svoje ime, crtaju složeni grafomotorni niz.
Prostorna i vremenska orijentacija
Usvojenost orijentacije u odnosu na telo, orijentacija u prostoru i na papiru.
Dete bi trebalo da razume šta je bilo pre a šta sada i kasnije,da razlikuje doba dana, pojmove juče danas i sutra, da nabraja dane u nedelji i mesece u godini…
Osnovne matematičke veštine i pojam broja
Da broji do 10 ili 20, da zna da broji i unazad od zadatog broja do nule, zna gde ima više a gde manje, da pokaže prstima koliko ima godina, da kaže koji je broj kada mu pokažemo prstima…
Ekspresivan govor
Vršimo procenu oralne praksije tj. da li je dete u stanju da uradi sve zadate pokrete oralne motorike potrebne za izgovaranje svih glasova našeg jezika. Ispitujemo da li postoji svest o govornim organima i njihovom položaju.
Artikulacija glasova- Ispitujemo da li dete pravilno izgovara sve glasove maternjeg jezika.
Procenjujemo fonološku svevt tj. da li je dete svesno svih glasova, njhovog položaja u reči, da li ih razlikuje od drugih glasova sličnih po zvučnosti ili mestu izgovora, da li prepoznaje reči koje se rimuju...
Komunikativni status deteta
Da li dete ostvaruje komunikaciju spontano, na nivou dijaloga prilikom upoznavanja. Detetu se potom da zadatak da ispriča priču po slikama . Dok dete priča bitno je proceniti dužinu rečenice, gramatičke konstrukcije koje dete upotrebljava, bogatstvo rečnika i sam tok priče.
Receptivan govor
Razumevanje govora se vrši izvršavanjem višestepenih naloga.
Grafomotorika
Na praznom papiru dete iscrtava zadate oblike, ispisuje slova i brojeve kao i složeni grafomotorni niz. Ispitujemo prailno držanje olovke kao i kojom rukom piše. Pratimo pravac pisanja odnosno da li dete piše s leva na desno i da li piše slova odozgo nadole.
Koristmo razne testove među kojima je i Predikcioni test koji nam daje podatke o zrelosti grafomotorike i vizuelne percepcije.
Fina motorika
Korišćenje olovaka i bojica, kockica, makaza i drugog didaktičkog materijala koji zahteva dobre manipulativne spretnosti.
Vizuelna percepcija i memorija
Prepoznavanje i imenovanje boja, oblika, razvrstavanje i sortiranje predmeta prema zadatim uputstvima. Deca posmatrajući određene slike treba da uoče i pronađu razlike ili sličnosti, prepoznaju gde je koja slika bila.
Auditivna percepcija i memorija
Deca treba da zapamte i ponove zadate glasove, reči, rečenice ili brojeve...
Prostorna orijentacija
Dete treba dam pokaže delove tela na sebi ili na drugome, da zna šta je napred, pozadi. Ispitjemo orijentaciju u prostoru kao i na papiru tražeći od deteta da stavi predmete u traženi položaj ili u odnosu na drugo telo, da nacrta nešto ispod ili iznad linije , sa jedne ili druge strane papira.
Lateralizovanost
Ispitjemo lateralizovanost ekstremitieta i čula korišćenjem specijalne baterije testova i zadataka .
Vremenska orijantacija
Ispitujemo da li dete ima pojam o onome što se desilo i o onome što sledi. Dete treba da zna koje je doba dana, šta je jutros doručkovalo, kada se ide na spavanje...Trebalo bi da nabroji dane u nedelji i da zna koji je dan bio juče ili koji će dan biti sutra. Dok prepričava priču ili neki događaj posmatramo da li priča ima početak, tok i sam kraj. Takođe je bitno da li koristi prošlo i buduće vreme i korektne gramatičke konstrukcije.
Ukoloko ste primetili da vaše dete ima slabije razvijene neke veštine ili sposobnosti , imate neka pitanja ili neduomice , želite da izvršite procenu govorno-jezičkih sposobnosti vašeg deteta tu smo za Vas.
Marija Ranisav
Diplomorani defektolog - logoped