Dečiji vokabular možemo bogatiti koristeći svakodnevne situacije. Dok smo kod kuće, u parkiću, u kolima, dok se igramo sa njima, ručamo, šetamo, ili u bilo kojoj svakodnevnoj aktivnosti možemo raditi na jačanju leksičkog fonda. Delimo sa vama par saveta kako możete podstaći razvoj govora kod dece i bogaćenje rečnika na zabavan i zanimljiv način.
Jedan od najvažnijih faktora koji utiču na razvoj govora kod dece i bogaćenje rečnika je način na koji im se obraćamo, pričamo i igramo se sa njima. Dete će najbrże naučiti one reči koje frekventno čuje, pa je bolje koristiti reči koje żelimo da dete usvoji češće u svom rečniku, dok opisujemo svakodnevne situacije, dešavanja ili osećanja.
Sporiji tempo govora daje detetu dovoljno vremena da procesuira i shvati što mu govorite. Zato nemojte govoriti brzo, usporite ritam i tempo govora.
Pravite pauze u govoru, naglašavajte reč koju dete treba da usvoji.
U zavisnosti od detetovih trenutnih govorno-jezičkih mogućnosti, prilagodite i nadograđujte reči koje dete koristi. Probajte da ih proširite sa jednom ili dve nove reči .
Na primer:
Ako dete izgovori reč KUCA, možemo je nadograditi glagolom LAJE, ili pridevom LEPA.
Kod starije dece ćemo uvoditi oko iste reči još novih, te tako graditi rečenicu. LJUTA KUCA LAJE, LJUTA KUCA LAJE NA MAČKU i slično.
Tokom igre, obratite pažnju na dečije interesovanje i iskoristite to kao polaznu tačku zajedničkog učenja kroz igru. Kako bismo podstakli detetovo zanimanje i učestvovanje u razgovoru, dobro je koristiti upitne rečenice u obliku „Ko je? Šta je ?…“ ili „Pitam se…“ ili „ Šta ti misliš?“. Na ovaj način učimo decu dijalogu, razmeni mišljenja.
Čak i ako dete ne ponudi odgovor, mi ćemo umesto njega odgovoriti i pitati da li se slaże. Možete namerno i grešiti u odgovoru, to ih uvek zasmeje i da veći motiv da učestvuju u komunikaciji.
Čitanje deci i njihovo aktivno učešce u tome je jedan od najboljih načina podsticanja razvoja govora kod dece i proširivanje vokabulara. Deca koja su uključena u čitanje će usvojiti veći broj reči od dece koja su pasivna i samo slušaju priču.
Postavljajte detetu pitanja koja su usmerena na tekst. Dok ste na određenoj strani ilustrovane knjige możete ih pitati gde je glavni lik, šta je sad uradio, sa kim je, šta će se desiti dalje u priči, i slično. Może vam dati odgovor i gestom ako je malo dete, ali ćete i na taj način znati da je razumelo pitanje i da pažljivo sluša.
Sa starijima razgovarajte o pročitanom tekstu. Neka dete prepriča priču, a vi mu pomozite postavljajući podsticajna pitanja. To je sjajan način za stimulaciju govora kod dece.
Ovo su neke od najzanimljivijih govorno-jezičkih igara koje zasigurno daju odličan rezultat, a deci su neverovatno zanimljive.
Stimulacija govora kod dece je jednostavna i može se primenjivati bez ikakve pripreme. Uživajte i igrajte se sa svojom decom, jer u toj igri ima beskonačno mnogo prilika da se govor podstakne a vokabular razvije i unapredi.
Još mnogo korisnih saveta i informacija ćete saznati od našeg logopeda iz logopedskog centra „Prve reči“. Na veoma profesionačan način i kroz igru, naši logopedi vredno rade na prevazilaženju problema vezanog za govor u različitim starosnim dobima dece. Svi tretmani su prilagođeni potrebama vašeg deteta.
Kontaktirajte nas i dođite da se upoznamo, vežbamo i zajedno ostvarimo, najbolje rezultate.